<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9070820\x26blogName\x3dFluweel\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://fluweel.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dnl_NL\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://fluweel.blogspot.com/\x26vt\x3d2827874366167639586', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
A soft target
31.12.05
1. dEUS - Pocket Revolution
Uit de categorie Fijnste cd


Can you feel it
When all is struck, right
In front of you
Can you heal it
It's gonna take a revolution now
To get through to you


Pocket Revolution


Begin september schreef ik dit:

Deur-huis: dit dEUS-album vind ik een van de mooiste popplaten die ik ken. Dus meteen ook maar de beste dEUS-plaat. Ik heb nooit zo heel veel met deze Belgen gehad. Naar aanleiding van de aanstaande release van Pocket Revolution ben ik weer 'ns in mijn virtuele platenkast gedoken. Worst Case Scenario bevalt me goed. Een eigen geluid, goeie nummers. In a Bar, Under the Sea kent een paar uitstekende nummers, maar de stopknop van mijn iPod is nog lam van de knallen die het kreeg bij elke Beefhearteske of Zappaiaanse verwijzing. Verwijzing is trouwens wat zwak uitgedrukt. Kopie is een beter woord. Exit dEUS : The Ideal Crash heb ik links laten liggen.

Ik kan me voorstellen dat als je fan bent van de 'wij doen lekker gek'-dEUS Pocket Revolution je totaal niet bevalt. Mooi uitgebalanceerde nummers, goeie songs, Barman die zingt als... nou ja zichzelf. Als er al verwijzingen zijn, verwijzen ze naar een rijke pop- en rockhistorie waaruit dEUS de fijne krenten heeft gehaald. Gun Pocket Revolution de kans en tijd om zich aan je te ontvouwen. De single 7 Days, 7 Weeks is redelijk exemplarisch voor de plaat. Je kunt 'm gemakkelijk afdoen als zwijmelaartje, maar de opeenvolging van de akkoordenreeksen is zo geniaal, zo vloeiend en sexy, daar kun je na een aantal draaibeurten niet meer omheen. De sexyness zit trouwens in de meeste nummers. Een soort van lome geilheid die je op een late zondagochtend kan overvallen. En dan heb ik het over de muziek; ik ben nog niet aan de teksten toegekomen. Dat het opnameproces een drama was (Barman kon het in zijn Zomergasten niet vaak genoeg herhalen, Connie liet het lekker liggen), hoor je er nergens aan af. Pocket Revolution komt hoog in mijn jaarlijstje. Ik hoop tegen de tijd dat ik die ga opstellen wat specifieker in mijn oordeel te kunnen zijn.

###

Ik zou mijn nummer-1 wat meer gunnen, mooie woorden, vergelijkingen, uitleg, maar eigenlijk heb ik er zo weinig aan toe te voegen. Buiten waait de sneeuw in de dunne vlokken voorbij en binnen loeit de kachel en klinkt '7 Days, 7 Weeks'. A storm is not the weather. Veel beter kan het niet zijn. En waar hebben we het over als we 't over de liefde hebben? Barman vraagt het zich met de Amerikaanse schrijver Raymond Carver af als hij zingt 'What We Talk About When We Talk About Love'.

Gimme something I can feel
Not a mystery
Gimme something I can touch
Not a fantasy


dEUS geeft je iets wat je kunt 'voelen', geen mysterie, maar wel een fantasie. En daar krijg ik nooit genoeg van.


Volg de Jaarlijst Bonanza ook bij de buren: Gerard, Moniiq, Bas, Joris, Ludo, Roy en Willem.
door Marieke @ 00:01  
4 Comments:
  • At 12:12, Anonymous Anoniem said…

    mooie lijst, mooi geschreven! proficiat :-)

     
  • At 13:48, Anonymous Anoniem said…

    what Bas said.
    +
    en eens wat betreft dEUS. (deze plaat is beter dan het vroegere werk.. Maar misschien niet zo goed als The Ideal Crash, dat wel op Pocket Revolution lijkt)

     
  • At 17:05, Anonymous Anoniem said…

    What Ludo said: Ideal Crash zou je dan eigenlijk wél moeten beluisteren, omdat het meer in de stijl van Pocket Revolution ligt. Alleen rockt het wat minder. De plaat is in Ronda, Andalucië opgenomen(remember Hemingway!), en dat hoor je goed. Toch aan te raden! Definitieve breuk met die suffe Waits-kreunen!

    En..bedankt voor het mooie stukken!! Ik heb met plezier gelezen.

     
  • At 17:33, Blogger Marieke said…

    Ik heb The Ideal Crash dit jaar ook ontdekt, naar aanleiding van Pocket Revolution. Erg goeie plaat vind ik dat. In A Bar... heeft het destijds voor mij gewoon verpest.

     
Een reactie posten
<< Home
 
Marieke

E-mail: ekeiram (at) gmail (dot) com

Eerdere berichten
Archief
Concerten 2007
  • Goose @ Melkweg, Amsterdam 22.02.07
  • Junior Boys @ Paradiso, Amsterdam, 25.02.07
  • Marc Ribot @ Bimhuis, Amsterdam, 14.03.07
  • The Arcade Fire @ Vredenburg, Utrecht 02.04.07
  • 65daysofstatic @ Ekko, Utrecht 19.04.07
  • The Cinematic Orchestra @ Melkweg, Amsterdam 22.04.07
  • The Hague Jazz @ World Forum Convention Center, Den Haag
  • Slint @ Paradiso, Amsterdam 21.05.07
  • Fu Manchu @ Burgerweeshuis, Deventer 24.05.07
  • Comets On Fire + Red Sparowes @ Paradiso, Amsterdam 27.05.07
  • Mice Parade @ Bottom of the hill, San Francisco 08.06.07
  • Jay Reatard @ Ekko, Utrecht 13.06.07
Albums 2007
  • Apparat * Walls
  • The Arcade Fire * Neon Bible
  • The Cinematic Orchestra * Ma Fleur
  • Dollhouse * Royal Rendezvous
  • Efdemin * Efdemin
  • Robert Gomez * Brand New Towns
  • Lusine * Podgelism
  • Modest Mouse * We Were Dead before the Ship Even Sank
  • SCSI-9 * History: Part 1
  • Trans Am * Sex Change
  • Erik Truffaz * Arkhangelsk
Links