<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9070820\x26blogName\x3dFluweel\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://fluweel.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dnl_NL\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://fluweel.blogspot.com/\x26vt\x3d2827874366167639586', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
A soft target
28.12.05
4. Boards Of Canada - The Campfire Headphase
Uit de categorie Fijnste cd


Zoals het noodzakelijk is om de pijn te (kunnen) voelen die bij de duisternis hoort, zo kan een mens ook niet zonder de pijn van het licht. De Liefde. Soms is de liefde rauw en hard, soms soepel en zacht. Noem het sentimenteel.
Zwart-wit is de uiterste tegenstelling tussen mijn nummers 5 en 4. Speelt bij Ephel Duath de zwarte pijn de boventoon, Boards of Canada heeft een lichte, lieve cd gemaakt. Noem 'm sentimenteel. In vergelijking met voorgangers als Geogaddi en Music has the right to children voor sommigen misschien te licht, te duidelijk. Het is voor mij ook een heel duidelijke plaat. Duidelijke, lichte beats, weinig gekke dingen, alles klopt. Maar het gaat wel direct door naar mijn hart. Net als Ephel Duath, maar dan zonder dat ik er buikpijn bij krijg. Hiervan krijg ik juist vlinders. De Liefde.

Voor duisternis is geen ruimte op The Campfire Headphase. Verwachtingen worden lichtvoetig ingelost. Hebben de Schotten daarom een gemakkelijke cd gemaakt, 'klanktapijten per strekkende meter'? Ik vind van niet. De muziek raakt aan een nostalgisch, melancholiek gevoel. Een gevoel dat me terugbrengt naar mijn kinderjaren. De tijd vóórdat de duisternis m'n leven binnensloop. De tijd dat ik alleen nog maar de pijn kende van een opengehaalde knie, het verdriet van een weggeraakte pop. En ik kan je verzekeren: dat is een tijd waarnaar ik nog regelmatig terugverlang. En als Boards Of Canada me daarheen kan brengen in de teletijdmachine die The Campfire Headphase heet, waarom zou ik dan weigeren? Noem me sentimenteel.


Gerard, Moniiq, Bas, Joris, Ludo, Roy en Willem doen ook aan lijstjes.
door Marieke @ 13:07  
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home
 
Marieke

E-mail: ekeiram (at) gmail (dot) com

Eerdere berichten
Archief
Concerten 2007
  • Goose @ Melkweg, Amsterdam 22.02.07
  • Junior Boys @ Paradiso, Amsterdam, 25.02.07
  • Marc Ribot @ Bimhuis, Amsterdam, 14.03.07
  • The Arcade Fire @ Vredenburg, Utrecht 02.04.07
  • 65daysofstatic @ Ekko, Utrecht 19.04.07
  • The Cinematic Orchestra @ Melkweg, Amsterdam 22.04.07
  • The Hague Jazz @ World Forum Convention Center, Den Haag
  • Slint @ Paradiso, Amsterdam 21.05.07
  • Fu Manchu @ Burgerweeshuis, Deventer 24.05.07
  • Comets On Fire + Red Sparowes @ Paradiso, Amsterdam 27.05.07
  • Mice Parade @ Bottom of the hill, San Francisco 08.06.07
  • Jay Reatard @ Ekko, Utrecht 13.06.07
Albums 2007
  • Apparat * Walls
  • The Arcade Fire * Neon Bible
  • The Cinematic Orchestra * Ma Fleur
  • Dollhouse * Royal Rendezvous
  • Efdemin * Efdemin
  • Robert Gomez * Brand New Towns
  • Lusine * Podgelism
  • Modest Mouse * We Were Dead before the Ship Even Sank
  • SCSI-9 * History: Part 1
  • Trans Am * Sex Change
  • Erik Truffaz * Arkhangelsk
Links