<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9070820\x26blogName\x3dFluweel\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://fluweel.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dnl_NL\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://fluweel.blogspot.com/\x26vt\x3d2827874366167639586', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
A soft target
24.12.05
8. Queens Of The Stone Age @ Palladium, Keulen, 27+06+05
Uit de categorie Tofste concert



Er zijn dit jaar twee bands die ik heb 'ontdekt'. Bands die hun sporen al flink hebben verdiend, maar die bij mij nog nooit goed aan waren gekomen. Queens Of The Stone Age is daar een van. Die andere komt later aan de beurt, in de hogere regionen van deze top tien. Zo hier en daar pikte ik wel 'ns een nummertje mee, maar ik kwam niet echt los op QOTSA. Lullabyze to paralize - dit jaar uitgekomen - luidde het begin van een wenteling in. De sluimerende stoner-liefde ontwaakte. (Fu Manchu's Start the machine en King of the road grijsgedraaid. Desert Sessions 1 t/m 9 beluisterd, afgeknapt op Kyuss (ik weet..., ik weet...)) Het slepende en tegelijkertijd energieke van de muziek spreekt me enorm aan. De gitaren die ik eerder als 'dof' bestempelde, hoorde ik nu ineens zoemen. QOTSA weet daarbij ook nog 'ns goeie en pakkende songs te schrijven. Ik kan er niets aan doen, maar het woordje 'intelligent' popt steeds in mijn hoofd op. Dus vooruit: intelligente rockmuziek.

Dus toen mijn goede vriend Niels - daar is 'ie weer - mij uitnodigde voor het QOTSA-concert in Keulen, aarzelde ik geen moment. Auto huren en in een avond op en neer. Inclusief boete voor te hard rijden. Op de terugweg, uiteraard.

###

(Zoals eerder verschenen op mijn weblog)
In een week die in het teken stond van warmte, was het optreden van QOTSA op 26 juni in Keulen het heetst. Mijn god, wat was dat goed. Strak, spetterend en stomend. Niemand - op het podium en in de zaal - had nog een droge draad aan zijn of haar lijf. Heerlijk. Ik heb nadien heel vaak geluisterd naar Lullabies to paralyze en Songs for the deaf. Ze klinken ineens anders. Het is alsof er in mijn hoofd twee kabeltjes connectie maken waarvan de eindjes er voorheen maar wat bij bungelden. De bekende puzzelstukjes die ineens een geheel vormen. Nu was het geen puzzel van 1000 stukjes - dan was ik natuurlijk nooit naar het concert gegaan - maar toch. Het concert heeft me duidelijk gemaakt wat voor band Qotsa (voor mij) is: een rockband, die mooie laagjes stapelt en afpelt. Origineel en ongekunsteld.

###

De wenteling was voltooid. De onlangs verschenen dvd/live-cd Over the years and through the woods is - hoewel opgenomen in Londen - een perfecte afspiegeling van wat ik in Keulen heb gezien. Puike, energieke show.

Bekijk ook de nummers 8 van mijn zeer gewaardeerde bloggenoten Gerard, Moniiq, Bas, Joris, Ludo, Roy en Willem.
door Marieke @ 10:31  
9 Comments:
  • At 14:10, Anonymous Anoniem said…

    Mooi! Ik vind het leuk hoe je de concerten bij je top 10 betrekt, you born-again-concert-loving-you! ;-)

     
  • At 14:16, Blogger Marieke said…

    Thanks.
    En is het je opgevallen hoe QOTSA ineens bóven AF staat? Terwijl eerst, nog geen maand geleden... Nou ja ;-)

     
  • At 12:01, Anonymous Anoniem said…

    Afgeknapt op Kyuss? Kan me wel voorstellen. De gitaren van Kyuss staan te laag gestemd, en daar moet je (moest ik ook) aan wennen. Maar als het kwartje eenmaal valt, zal je nog veel boetes voor te hard rijden krijgen; Samen met Fu Manchu's The Action is Go de perfecte autorij muziek; Hou vol!

     
  • At 12:18, Blogger Marieke said…

    ok, ok... welke van Kyuss moet in dan hebben? Blues For The Red Sun en Welcome to Sky Valley heb ik op de harde schijf.
    The Action is Go heb ik, ga ik ff op m'n iPod zetten!

    Hoewel... ik heb nog voor 200 euro boetes voor te hard rijden uitstaan....

     
  • At 09:39, Anonymous Anoniem said…

    The Circus Leaves Town wordt over het algemeen als meest toegankelijk beschouwt, maar mijn favoriet is Sky Valley.

     
  • At 11:14, Blogger Robert said…

    Deze reactie is verwijderd door de auteur.

     
  • At 11:15, Blogger Robert said…

    The Circus Leaves Town zou ik zelf niet willen aanraden. Mijn top 2 is in ieder geval:
    1. Blues for the Red Sun
    2. Welcome to Sky Valley

    Blues for the Red Sun is dus mijn favoriet. De groepering van nummers (vaak per drie) is briljant en zuigt je in de plaat!!
    Luister naar "800" met direct "Writhe" daar achteraan en je snapt hopelijk wat ik bedoel.

     
  • At 11:19, Blogger Marieke said…

    Grappig. Ik ben juist afgelopen week begonnen met Kyuss vaker te luisteren. 2 en half jaar na dit blogstukje :-)

     
  • At 11:50, Blogger Robert said…

    Grappig? Heel verdrietig dat je daar 2,5 jaar voor nodig hebt gehad... haha.

     
Een reactie posten
<< Home
 
Marieke

E-mail: ekeiram (at) gmail (dot) com

Eerdere berichten
Archief
Concerten 2007
  • Goose @ Melkweg, Amsterdam 22.02.07
  • Junior Boys @ Paradiso, Amsterdam, 25.02.07
  • Marc Ribot @ Bimhuis, Amsterdam, 14.03.07
  • The Arcade Fire @ Vredenburg, Utrecht 02.04.07
  • 65daysofstatic @ Ekko, Utrecht 19.04.07
  • The Cinematic Orchestra @ Melkweg, Amsterdam 22.04.07
  • The Hague Jazz @ World Forum Convention Center, Den Haag
  • Slint @ Paradiso, Amsterdam 21.05.07
  • Fu Manchu @ Burgerweeshuis, Deventer 24.05.07
  • Comets On Fire + Red Sparowes @ Paradiso, Amsterdam 27.05.07
  • Mice Parade @ Bottom of the hill, San Francisco 08.06.07
  • Jay Reatard @ Ekko, Utrecht 13.06.07
Albums 2007
  • Apparat * Walls
  • The Arcade Fire * Neon Bible
  • The Cinematic Orchestra * Ma Fleur
  • Dollhouse * Royal Rendezvous
  • Efdemin * Efdemin
  • Robert Gomez * Brand New Towns
  • Lusine * Podgelism
  • Modest Mouse * We Were Dead before the Ship Even Sank
  • SCSI-9 * History: Part 1
  • Trans Am * Sex Change
  • Erik Truffaz * Arkhangelsk
Links