<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9070820\x26blogName\x3dFluweel\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://fluweel.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dnl_NL\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://fluweel.blogspot.com/\x26vt\x3d2827874366167639586', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
A soft target
30.4.05
Neven
Twee paar blauwe ogen staan me al bijna een etmaal helder voor de geest. Als je me vraagt wat voor kleur ogen mijn moeder heeft, moet ik even nadenken. Als je me vraagt wat de kleur ogen is van mijn nicht die ik gisteren na dertig jaar weer zag, zeg ik: geen idee. Maar als je me vraagt wat de kleur is van de ogen van mijn neven die ik na twintig jaar voorzichtig de wangen kuste, zeg ik: blauw.
Gisteren was de crematie van mijn tante Henriette. Ze werd slechts 59, weggevreten door kanker. Ze was een warme vrouw die de kunst van het leven goed verstond. Dat zag ik in de ogen van haar zoons. Ze werd in een gemengde dienst - protestants - joods - herdacht. Het was háár middag. Ze heeft 'm zelf tot in de puntjes geregeld. Met muziek en zang, een voorgedragen afscheidsbrief, gedichten - ze bleek een begnadigd dichteres. Neef Harry - 26 jaar - sprak krachtig en mooi. Nam waardig afscheid van zijn moeder.

Samen met mijn twee nichten heb ik zitten snotteren, de lange sjaal van de oudste over onze knieën gestrekt om de tranen weg te pinken. Huilde ik om Henriette? Ja. Maar ik huilde nog meer om het verdriet dat ik zag bij haar man, haar zus en vrienden. En ik huilde om de mensen die ik zelf heb verloren: mijn opa en oma's, een neefje, mijn broer.

Na afloop zei ik tegen mijn oom dat hij ongetwijfeld veel steun zou vinden bij twee van die mooie en sterke zoons. Ze zijn goed gelukt, zei hij glimlachend en even lichtten zijn bruine, natte, doffe ogen op.

Vanochtend - bij het ontwaken - wist ik opeens wat er met die blauwe ogen was: ze straalden.
door Marieke @ 13:42  
1 Comments:
  • At 21:10, Anonymous Anoniem said…

    Gecondoleerd Marieke. Je tante moet een bijzondere vrouw zijn geweest... Wat een prachtig gedicht heeft ze nagelaten.

     
Een reactie posten
<< Home
 
Marieke

E-mail: ekeiram (at) gmail (dot) com

Eerdere berichten
Archief
Concerten 2007
  • Goose @ Melkweg, Amsterdam 22.02.07
  • Junior Boys @ Paradiso, Amsterdam, 25.02.07
  • Marc Ribot @ Bimhuis, Amsterdam, 14.03.07
  • The Arcade Fire @ Vredenburg, Utrecht 02.04.07
  • 65daysofstatic @ Ekko, Utrecht 19.04.07
  • The Cinematic Orchestra @ Melkweg, Amsterdam 22.04.07
  • The Hague Jazz @ World Forum Convention Center, Den Haag
  • Slint @ Paradiso, Amsterdam 21.05.07
  • Fu Manchu @ Burgerweeshuis, Deventer 24.05.07
  • Comets On Fire + Red Sparowes @ Paradiso, Amsterdam 27.05.07
  • Mice Parade @ Bottom of the hill, San Francisco 08.06.07
  • Jay Reatard @ Ekko, Utrecht 13.06.07
Albums 2007
  • Apparat * Walls
  • The Arcade Fire * Neon Bible
  • The Cinematic Orchestra * Ma Fleur
  • Dollhouse * Royal Rendezvous
  • Efdemin * Efdemin
  • Robert Gomez * Brand New Towns
  • Lusine * Podgelism
  • Modest Mouse * We Were Dead before the Ship Even Sank
  • SCSI-9 * History: Part 1
  • Trans Am * Sex Change
  • Erik Truffaz * Arkhangelsk
Links