<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9070820\x26blogName\x3dFluweel\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://fluweel.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dnl_NL\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://fluweel.blogspot.com/\x26vt\x3d2827874366167639586', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
A soft target
29.7.06
Volgende patiënt
'Nee, dat doen we tegenwoordig zonder verdoving.'
Ik kijk naar de slang. Misschien iets dunner dan de slang van de douche. De verpleegkundige zegt dat een stuk brood groter is. Maar brood kauw je, denk ik. Een slang niet. Die duwen ze naar binnen. Je mond in, keel door, naar je maag.
'Als mensen heel angstig zijn willen we nog wel 'ns verdoven. Maar u lijkt me niet angstig. Toch?'
Ik voel de tranen achter mijn ogen prikken en zeg dat ik inderdaad niet angstig ben. Ik denk aan de vorige keer dat ik een gastroscopie heb gehad. Mijn keel werd verdoofd, dat voelde gek, verstikkend. Vervolgens werd er een slangetje door mijn keel naar binnen gebracht en wat lucht ingepompt. Ik tapte wat gisse grappen met de verpleegkundigen, de slang kwam eruit en ik liet een vette boer. Lachen man. Een herinnering die zo'n 20 jaar teruggaat en die ik nu ophaal tijdens het wachten op de arts. De verpleegkundige kijkt verbaasd. Zo kan kan het nooit gegaan zijn.
Nee.

Ik lig op mijn linkerzij en zie schuin boven me een monitor. Daarop kan ik zien wat het kleine cameraatje op de slang in mij registreert. Achter mij staat een verpleegkundige, rechts voor me een ander en de arts pielt met de slang. Ik zie mijn tong en een vulling. Dan begin ik te kokhalsen. 'Rustig aan', hoor ik. 'Blijven ademen'. En 'nu slikken'. Ik stik. Ik ga dood. Ik begin aan de slang te trekken. Totale paniek. 'Nee, nee', hoor ik. 'Niet doen!'. Maar ik ben een wild dier in doodsnood. Ik stik. Ik trek. Ik voel handen die me willen tegenhouden. Ik trek en de slang komt eruit. Mijn lichaam schudt en trilt. 'Sorry', zeg ik. 'Geeft niet', zeggen drie stemmen. 'Sorry', zeg ik nog een paar keer. Ik huil. Ik schok. Ik ben in shock. 'U verbaast ons', zegt de arts. Ik probeer te lachen. 'Ik verbaas mijzelf ook', huil ik.

Dan weer. De slang erin. Ik huil, schud, schok, kokhals, kwijl, kokhals, ontmens. Ik moet doorademen. Ik moet slikken. Maar ik weet niet hoe. 'Jawel', zegt een stem. 'Slik.'
'We zijn binnen'. 'Goed zo, hou vol.' 'Doorademen'. 'We gaan nu naar het eind van de maag, dat kan een drukkend gevoel geven'. 'Goed zo, hou vol.' 'Doorademen'. 'Nog even'. 'De dokter haalt nu een stukje weefsel weg'. 'Je doet het goed'. Een eeuwigheid. 'We gaan nu terug'.

'Gaat het?'
'Ja, hoor', schud, tril en huil ik.
Een glaasje water, een klopje op mijn schouder, een hand op mijn been.

Volgende patiënt.


door Marieke @ 11:38  
6 Comments:
  • At 15:36, Anonymous Anoniem said…

    Potverdorie Marieke, dat is niet mis. Maarreh... waarom precies?

     
  • At 21:33, Blogger Marieke said…

    Om te ontdekken dat ik een maagvliesontsteking heb. Niets ernstigs gelukkig en met medicijnen te verhelpen.

     
  • At 02:56, Anonymous Anoniem said…

    Gelukkig maar. Beterschap!

     
  • At 09:24, Anonymous Anoniem said…

    wat Vincent zegt!

    Over een paar jaar (decennia?) sturen ze misschien miniscule robotjes naar binnen.. :)

     
  • At 12:40, Anonymous Anoniem said…

    Je antwoord op Vincent's vraag is geruststellend. 't Blijft wel een akelige methode om vast te stellen wat je scheelt...

     
  • At 16:03, Blogger Marieke said…

    Dank dank :-)
    Bij
    ludo's robotjes moet ik denken aan kabouter Prikkeprak. De creatie van Arjan Ederveen die werd ingezet door dr. Tineke Poortvliet om darmpoliepen te verwijderen. En die zo met zijn puntmutsje naar binnenschoof. Nu dus kabouters zien te vinden via bovenaf willen afdalen ;-)

     
Een reactie posten
<< Home
 
Marieke

E-mail: ekeiram (at) gmail (dot) com

Eerdere berichten
Archief
Concerten 2007
  • Goose @ Melkweg, Amsterdam 22.02.07
  • Junior Boys @ Paradiso, Amsterdam, 25.02.07
  • Marc Ribot @ Bimhuis, Amsterdam, 14.03.07
  • The Arcade Fire @ Vredenburg, Utrecht 02.04.07
  • 65daysofstatic @ Ekko, Utrecht 19.04.07
  • The Cinematic Orchestra @ Melkweg, Amsterdam 22.04.07
  • The Hague Jazz @ World Forum Convention Center, Den Haag
  • Slint @ Paradiso, Amsterdam 21.05.07
  • Fu Manchu @ Burgerweeshuis, Deventer 24.05.07
  • Comets On Fire + Red Sparowes @ Paradiso, Amsterdam 27.05.07
  • Mice Parade @ Bottom of the hill, San Francisco 08.06.07
  • Jay Reatard @ Ekko, Utrecht 13.06.07
Albums 2007
  • Apparat * Walls
  • The Arcade Fire * Neon Bible
  • The Cinematic Orchestra * Ma Fleur
  • Dollhouse * Royal Rendezvous
  • Efdemin * Efdemin
  • Robert Gomez * Brand New Towns
  • Lusine * Podgelism
  • Modest Mouse * We Were Dead before the Ship Even Sank
  • SCSI-9 * History: Part 1
  • Trans Am * Sex Change
  • Erik Truffaz * Arkhangelsk
Links